Spokojná s výberovým jednaním? Nikdy—

Autor: Judita Vargová | 30.5.2014 o 18:20 | Karma článku: 5,22 | Prečítané:  997x

Dôvod? Zavádzajúce inzeráty. Čo čakáte od krajiny, kde sa v regionálnych novinách objaví inzerát na prostitúciu (sekcia prenájom) – na charakter jedinca, ktorý ho uverejnil, si urobte názor sami. Píšem spamäti, lebo na také veci sa dá iba ťažko zabudnúť... Stalo sa, že vývesná tabuľa lákala do agentúry garanciou minimálne 60SKK/hod., dohoda, ktorú som podpísanú niesla so sebou, ale garantovala iba 45SKK/hod. Stalo sa, že počas prezentácie firmy na úrade práce ma manager, starý úchylák, osahával na pleciach. Stalo sa, že som sa dostavila na úrad štátnej správy a zistila som, že celý výberový proces sa konal preto, že svojho išli povýšiť: nezdržal sa pozdraviť dôverne známeho z komisie, aj obsah testu bol čudný.  

Ani au-pair už nie je to, čo bývalo: hľadáte v Anglicku Angličana, a nájdete samých prisťahovalcov. Moja domáca bola tak milá, že keď k nej prišla na návštevu na týždeň jej matka za vnučkou, stiahla mi štvrtinu z mesačného vreckového, nemusela som však ísť spať do hotela. Zabudla sa zmieniť, že v dome má nájomcov využívajúcich spoločné priestory, takže  o prekvapenie bolo postarané. O tom, že nebola kompletná, svedčí, že jeden deň sa nadchýnala nad domovinou kreslenej indiánky Pocahontas, druhý deň sa rozplývala nad svalnáčmi z fitnescentra, tretí deň sa sťažovala, ako je všetko drahé, štvrtý deň sa pochválila, že si ide kupovať dom, lebo má voľné dva milióny.

Išla som aj do istého takzvaného grandhotela uchádzať sa o pozíciu recepčnej. Vítal ma vyšúchaný koberec, zošuverený katalóg, prepchaté výklady, krivá stena priamo oproti zrkadlu, aby si ju každý všimol, neologizmus do slúchadla zákazníkovi, výstava oschnutých kedysi kvetín, hovník ako zo secondhandu, pretriasanie použitých plachiet z celého poschodia oproti hlavnému vchodu a iné vrcholne nevkusné záležitosti. A predstavte si, pani majiteľke som nebola dosť dobrá.

Stalo sa, že som si chcela dať preplatiť cestu do hlavného mesta na pohovor, pracovníčka firmy mi potvrdila účasť, aby som prišla znova. Až z rozhodnutia úradu práce som sa dozvedela, že financie za dve cesty tam a späť som vyhodila von oknom, lebo firma nebola zamestnávateľom podľa paragrafu a sľubovaná skúšobná doba boli iba prázdne reči. Zn. telemarketing.

Stalo sa, že som si pred vycestovaním k Dunaju overila v obchodnom registri, či taká firma existuje, ale na dohodnutom mieste stretnutia o nej nikto nič nepočul. Pohovor sa pravdaže konal mimo sídla spoločnosti z registra, ale s kým som sa rozprávala, neviem. Potvrdenie som pravdaže nedostala. Toľko ku kvalite portálov P a K.

Čo majú z klamstva? Skúste napríklad okoloidúceho v pasáži presvedčiť, že nie ste promotér, ale asistent managera, a že vaším pracoviskom je administratívna budova, keď propagujete výrobky a ponúkate ich na predaj. Spozorovali ste, že inzerát, ktorý si nie letmo, ale dôkladne čítate, je dvojzmyselný? Hurá, patríte k tým, ktorí sú vôbec schopní si to všimnúť. Ak prídete na pohovor v nadväznosti na taký inzerát, zrejme zistíte, že ste boli pozvaní len preto, že ste odpovedali a ešte od vás chcú, aby ste im priniesli papier s vašimi osobnými údajmi (s informáciami tohto druhu sa obchoduje*), lebo nie sú ochotní si vytlačiť ten, ktorý ste im poslali, a čo je najväčší gól, že máte na konte článok voľne dostupný na internete pod vlastným menom,  v ktorom vystupujete proti tomu, aby sa ľudia pristavovali pri stánkoch takýchto podnikavcov. Ak za sebou nezabuchnete dvere hneď po odhalení mačky vo vreci, tak sa necháte nahovoriť na takzvaný skúšobný deň, v rámci ktorého čiastočne odbremeníte od administratívnych povinností pracovníkov, ktorí na vás majú dohliadať, a to bez nároku na odmenu. Rátate sa k ultralacnej pracovnej sile zo Slovenska, možno si aj vzorku kúpite. Zámienkou je, aby ste si vyskúšali prácu bez nutnosti mať s nimi zmluvu, ale celkovo toto zaplavenie trhu podfukmi budí dojem, že kým jediný, kto profituje, sú podfukári (falošný inzerát na prácu je lacnejší než bilboard, nemôžu si dovoliť riadnu reklamu?), jediný zúčastnený, ktorý bráni prirodzenému vyústeniu situácie (vymiznutiu inzercie) je štátna politika zamestnanosti vyžadujúca od evidovaných uchádzačov o zamestnanie dôkaz o reakcii na inzerát každý mesiac (ak prídu do prevádzky s tlačivom „Potvrdenie...“, vyhodia ich, lebo obzvlášť v okolí úradu práce vydávajú prevádzkari viac odtlačkov pečiatok než tovaru a sú z toho mrzutí). Kiežby boli falošné návnady dôvodom na úsmev. Vy sa zvyknete po odhalení podvodu smiať? Lebo ja nie. Keď si z vás niekto robí srandu, urobte si srandu aj vy z neho. Nie vždy platí, že obchodník sa zaoberá iba takou osobou, ktorá má a chce. Nepustiť vyhliadnutú obeť k slovu počas desaťminútového čítania z tváre, či patrí do kategórie bystrých a agresívnych, bystrých a flegmatických alebo snáď beznádejných hlupákov, je asi profesionálna deformácia, keď ste promotér. Vo svetle týchto skutočností vyzerá požiadavka na flexibilitu a komunikatívnosť asistenta managera (promotéra) nie ako pružnosť, ale ako nemať kožu na tvári ani chrbtovú kosť (ja nie som komunikatívna preto, že mi stačila škola, nikto iný mi s učivom nepomáhal, som samostatná – obrátene by som bola komunikatívna vtedy, keby som nebola schopná získať prostriedky vlastnými silami, ale čakala by som od okolia, že keď si vypýtam, dajú mi, spoliehajúc sa na účinok vlastného šarmu vymieňajúceho sa za službu toho druhého).

*Stalo sa, že som chcela na úrade vyplniť prihlášku, ale nemali po ruke bianko, tak mi dali jednu vyplnenú osobnými údajmi tretej osoby, istej občianky priznavšej sa k vlastníctvu rodinného domu, ktoré boli zatreté páskou korekčného rolera. Priniesla som si ju domov, pásku som zoškrabala a mám meno a adresu doteraz ako dôkaz. Aj som sa na pracovníčku dívala vyjavene. Síce ma odhadla správne a dostala som, čo som chcela, ale to neznamená, že môže len tak vydávať osobné údaje každému, kto sa na ňu usmeje. Keby som bola potvora, tak ich predám bande lupičov za podiel z predaja elektroniky a keby som získala aj rodné číslo, predala by som aj pochybnej sprostredkovateľskej firme, ktorá by poza chrbát panej zmenila jej zdravotnú poisťovňu alebo založila dôchodkové sporenie alebo oboje, všetko za províziu, z ktorej by kvaplo aj mne. Budem sa nádejať, že s mojimi údajmi sa nestane niečo podobné, alebo ak, aspoň budem vedieť, odkiaľ vietor fúka. Do verzie vášho životopisu pre pochybné firmy vrele odporúčam uviesť alebo meno, alebo priezvisko – nie celé meno, mesto a mestskú časť alebo obec – nie celú adresu; a nejaké skúsenosti.

Pred vyše dvoma rokmi som si kúpila od promotérok počas môjho skúšobného dňa parfum, o ktorom takmer prisahali na hrob svojej živej matky, že príde na slovenský trh o niekoľko mesiacov až polroku v polovičnej veľkosti za dvojnásobnú cenu a že ho vyrábajú Francúzi. Dnes som prázdny flakón od minutej voňavky ukázala v dvoch vyhlásených parfumériách, odpoveď: nemáme; nemáme. Dá sa objednať cez internet v plnej veľkosti. Mimochodom, každému so všeobecným prehľadom je jasné, že nijaký Francúz by nevyrábal parfum pod značkou (preložené z angličtiny:) Nová kolekcia. Značka bola nečitateľná a jediné, čo na voňavke bolo francúzske, je názov a v lepšom prípade aj krajina pôvodu. Dievčatá priznali, že najčastejšie predajú cigánkam, ktoré sa pristavia so slovami: dajte mi 4 kusy za tridsať, berte alebo nechajte tak. Z toho mi vychádza, že sa samoľúbe a cieľavedomé promotérske firmy iba tvária, že vypĺňajú dieru na trhu, ktorá vzniká neochotou podnikateľov dovážať na Slovensko novinky, že sú v skutočnosti obyčajní obchodníci, a aj keby jestvovala živá reklama, čo by bola dobrá vec, v ich podaní by sa zmenila na pohromu. Rovnako z mojich výpočtov vyplýva, že ak núkajú cigánky na stanici parfum pod 10 eur, nezaplatili zaň.

Nezamestnanosť je vysoká, nástrah je mnoho, ale ľudia prídu. Moja poloha ťažkého kritika ma predurčuje zostať nezamestnaná do konca života. Za úspech budem považovať to, keď nová generácia nebude mať z trhu práce oprávnene strach. Myslím si, že ak priamo nevznikajú firmy účelovo ťažiace z kontraktov s úradom práce a jeho evidovanými, nie je žiadna záruka, že spoločnosti doteraz existujúce ako-tak košer nezmenia zameranie z výšin k hĺbkam tunelov, veď aj rozbehnutá loď môže nabrať iný kurz. Pochybné firmy inzerujú aj do istp, nebudem menovať, ktoré, ani ony neuvádzajú svoje meno, iba meno kontaktného priameho nadriadeného (SZČO).

Na zváženie povolanejších nechávam problém, ako jav, keď firma volá ľudí na pohovor preto, aby si robila reklamu, nazvať, ale je to niečo ako biznisová fatamorgána.

 >>> Ako zistíte, že ste naleteli falošnej pracovnej ponuke za účelom robenia reklamy?

zameranie firmy: veľkoobchod, maloobchod, sprostredkovanie;

obsah inzerátu: dlhodobo zverejnené s nástupom ihneď pre Administratívneho/Klientského pracovníka vo veku 15-30 rokov bez požiadavky na odborné vzdelanie a prax, vysoký zárobok + bonusy, kariérny rast (nemusia byť zastúpené všetky menované položky, robia to viaceré subjekty; je možné, že nakoniec niekoho prijmú, dokonca neznámeho, ale dôležité je nastavenie kolotoča tak, aby sa cezeň premlelo čo najviac ľudí, ak by nikoho neprijali, pracovná inzercia by bola fiktívna);

sprievodné znaky: nielenže si uchádzači podávajú kľučky, ale dialóg managera s uchádzačom pripomína veľmi zlú prednášku managera, na každého má prednášajúci 10 minút; nikto sa vám neospravedlňuje za neporiadok všade okolo; ide o managera z rýchlokurzu, nie vyštudovaného managera, tobôž personalistu.

Netvrdím, že uchádzať sa o miesto nemôže byť fiktívne. Nie som si istá, či môžem povedať, že z úsporných opatrení týchto výmyselníkov by si mohol štát brať príklad--


 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

NDS priklepla Doprastavu zákazku bez súťaže, postaví privádzač do Žiliny

Združenie k výstavbe úseku diaľnice D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka za 427,2 milióna eur si pribalí aj zákazku za 23,5 milióna.

EKONOMIKA

Firmy nutne potrebujú ľudí, z Ukrajiny im ich vláda dovoliť nechce

Richter hovoril o možnosti vpustiť na náš pracovný trh ľudí z tretích krajín.

EKONOMIKA

Právnici, ktorí radili pri predaji Eurovey a príchode Číňanov

Právnické firmy ukázali top obchody, pri ktorých radili.


Už ste čítali?